FAQ

1. Clasificarea autocarelor
Ministerul Transporturilor din Romania face aceasta clasificare, in general, in functie de numarul de locuri existent in autocar si distanta dintre scaune. Anul de fabricatie al autocarului nu are importanta la clasificare. Va puteti gasi in situatia de a va rezerva transportul pe un autocar clasificat 4* si sa descoperiti ca nu beneficiati de conditii de transport atat de bune precum le-ati asteptat. Anul de fabricatie al autocarului este important pentru confortul unei calatorii.

2. Definitie ghid
Persoana autorizata care insoteste si indruma turistii aflati in excursie si le da informatiile necesare despre obiectivele turistice vizitate.

3. Despre sat de vacanta, vile, pensiuni
Clasificarea lor nu este identica cu cea a hotelurilor si se face dupa alte criterii. Serviciile oferite sunt de asemenea diferite. Exista, in unele sate de vacanta, garantii ce trebuie platite inainte de cazare si care se ramburseaza sau nu, la plecare, in functie de constatarea de la sfarsitul sejurului.

4. Despre cazare, hotel, categorii, tip de serviciu de masa, check in, check out
In general, hotelurile sunt clasificate pe numar de stele in functie de diferiti parametri: marimea camerelor, dotari, facilitati etc. Pot fi clasificari de tip A, B, C - in Grecia, de exemplu, clasificare care corespunde clasificarilor similare de tip numar de stele.
Standardul hotelurilor este intre 1* - 5*, dar exista si cateva exceptii de hoteluri clasificate cu un numar mai mare de 5*.
Criteriile de clasificare difera si in functie de locatia hotelului - hotel in metropola, hotel in statiuni. De asemenea, clasificarea difera de la o tara la alta.

BB: bed and breakfast = cazare cu mic dejun
HB: half board = demipensiune = mic dejun si cina, foarte rar, mic dejun si pranz
FB: full board = pensiune completa = mic dejun, pranz si cina
AI: all inclusive = pensiune completa, 1 sau 2 gustari intermediare, bauturi nealcoolice si alcoolice (varietatea si cantitatea difera de la un hotel la altul)
Bufet suedez: etalarea tuturor mancarurilor intr-un loc accesibil si serviciu propriu al turistului.
Nota: daca nu este specificat, bauturile nealcoolice si alcoolice nu sunt cuprinse in pret.

Fiecare hotel are un orar propriu de servire a meselor. Trebuie sa va interesati la receptie, in ziua sosirii, despre acest orar.

CHECK IN: ora, din prima zi de cazare, la care este permis accesul in hotel si este stabilita de fiecare hotel in parte. Poate fi intre ora 12,00 AM si ora 16,00

CHECK OUT: ora, din ultima zi de cazare, la care trebuie sa parasiti hotelul si sa predati cheia la receptie, cat si sa reglati platile catre hotel.

5. Ce este polita medicala?
Asigurare obligatorie care asigura turistului plata cheltuielilor si serviciilor de asistenta medicala, pentru accident sau imbolnavire, in timpul calatoriei in strainatate. Acoperirea acestor cheltuieli, enumerare si valoare rambursata, sunt mentionate pe fiecare polita de asigurare. Costul unei asigurari este in functie de varsta turistului. Asigurarile pot fi eliberate pe durata calatoriei sau pe perioade mai mari de timp (6 luni, 1 an). Exista mai multe societati de asigurare care incheie prin intermediul agentiilor de turism aceste asigurari.

6. Despre calatoria pe cont propriu
Calatoria fara serviciile unei agentii de turism. In acest caz aveti nevoie de: pasaport si viza pentru tarile care nu permit accesul fara viza, asigurare de sanatate pe durata calatoriei, in tarile din spatiul Schengen, dovada ca aveti o suma echivalenta cu 100 Euro/ zi/ pers pe durata calatoriei, dar nu mai putin de 500 Euro/ pers., bilet de transport. In cazul calatoriei cu masina personala trebuie sa aveti si Cartea verde a masinii.

7. Ce este voucherul
Voucherul este documentul de calatorie care atesta faptul ca turistul are anumite sau toate serviciile platite: cazare, masa, transfer, excursii etc. In voucher se inscrie numele turistului, numele agentiei de turism care asigura toate serviciile sau o parte din ele si/sau numele unitatii de cazare, perioada cazarii, precum si alte servicii platite (masa, transferuri, etc.).

8. Despre retinerea de catre politia de frontiera
Se poate intampla in cazurile in care turistul a avut probleme intr-o excursie anterioara in tara respectiva sau este pe o lista internationala de turisti cu probleme. In cazul in care cunoasteti ca nu exista nici un motiv pentru a fi retinut, solicitati sa luati legatura cu Consulatul Romaniei din tara respectiva si, in ultima instanta, cu Ministerul Afacerilor Externe din Romania.
Si in aceste conditii, agentia de turism la care ati platit serviciile turistice este in totalitate exonerata de orice raspundere si nu va rambursa costul excursiei.

9. Bine de stiut
Fiecare tara are legi, obiceiuri si traditii pe care fiecare turist strain trebuie sa le cunoasca si sa le respecte, pentru a nu ajunge in situatii neplacute sau a intra in conflict cu legea tarii respective. Este bine de stiut exact ce prevad legile vamale.

10. Despre interdictia de intrare
Poate fi decisa la intrarea in orice tara de catre politia de frontiera, din diferite motive. Nu este obligatoriu ca motivele de refuz sa fie explicate turistului. Turistul poate apela la ajutorul Consulatului Roman din tara respectiva. Telefoanele si orarul de functionare ale Consulatului trebuie cunoscute inainte de plecarea in calatorie. In aceste conditii, agentia de turism de la care ati rezervat si platit serviciile turistice este in totalitate exonerata de orice raspundere si nu va rambursa costul excursiei.

11. Pana la ce ora trebuie facut check-in-ul in camera?
De regula, check-in-ul are loc  dupa-amiaza. Informatii mai exacte primiti o data cu documentele de calatorie sau la fata locului.

12. Pot primi o descriere de ruta?
Da. O data cu informatiile de calatorie finale va vom trimite, 10 pana la 14 zile inainte de inceputul sejurului, o descriere a rutei de urmat pentru a ajunge cu usurinta la destinatie.

13. Care este clasificarea hotelurilor?
Nu exista o clasificare internationala a bazelor hoteliere. In fiecare tara clasificarea este data de Ministerul Turismului sau alte organisme acreditate. In general se foloseste clasificarea pe stele, minimul fiind 1 stea, iar maximul 5 stele. Aceasta clasificare depinde de marimea camerei, dotarile camerei, grupul sanitar, dotarile hotelului etc. Atentie - clasificarea nu are tot timpul in vedere calitatea serviciilor oferite de personalul hotelier. Satele de vacanta (HV) au un alt standard de clasificare, fiind impartite in HV1 si HV2. In general, un sat de vacanta HV1 este echivalent la nivelul complexului hotelier cu un hotel 5*, dar la nivelul camerei cu un hotel 4*. De asemenea, in unele tari se practica o clasificare a vilelor si a aparthotelurilor, dar aceasta clasificare nu are nimic in comun cu cea acordata la hoteluri. In ultimii ani se observa tendinta marilor agentii de turism internationale de a acorda propriile clasificari unitatilor hoteliere pentru a exista o mai mare obiectivitate.

14. Ce asigurari trebuie incheiate de turist la plecarea in strainatate?
Turistul trebuie sa detina o asigurare medicala incheiata pe intreaga perioada a sejurului. In cazul turistilor ce calatoresc cu masina proprie este necesara incheierea unei asigurari de tip carte verde pentru autoturism.

15. De ce acte am nevoie pentru a putea calatori in Statele Unite ale Americii?
- Formular de viza temporara completat si semnat personal. Pentru barbati este necesar si formularul tip suplimentar.
- O fotografie recenta (maxim o luna) din fata (cu urechile si fruntea expuse; fara cercei, ochelari, palarii, privirea la obiectiv) pe fond alb, dimensiune 50/50 mm.
- Pasaport valabil minim sase luni de la data plecarii in deplasare.
- Taxa de solicitare viza nerambursabila, platita la orice filiala a Bancii Transilvania.
- Acte de proprietate pentru casa, apartament, masina, teren, etc - in copie.
- Adeverinta de salariat (care sa specifice functia, salariul, fiind destinata Ambasadei SUA la Bucuresti in vederea obtinerii vizei) sau talon de pensie.
- Certificat de casatorie, acte de nastere ale copiilor - in copie.
- Extrase de conturi personale cu sume de peste 1500 USD, certificate de trezorerie - in copiei.